§ 1
Statut określa:
ustrój Gminy Brzesko
organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy Brzesko
zasady tworzenia klubów radnych Gminy Brzesko
zasady dostępu do dokumentów organów gminy i komisji Rady Miejskiej oraz korzystania z nich
zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych, zasady uczestnictwa przewodniczącego organu wykonawczego jednostek pomocniczych w pracach Rady Miejskiej w Brzesku, uprawnienia jednostek pomocniczych do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy Brzesko
§ 2
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Brzesko
Radzie Miejskiej lub Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Brzesku
Burmistrzu – należy przez to rozumieć burmistrza Brzeska
Komisji – należy przez to rozumieć stałą lub doraźną komisję Rady Miejskiej w Brzesku
Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć komisję rewizyjną Rady Miejskiej w Brzesku
Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Brzesko
Jednostce pomocniczej – należy przez to rozumieć osiedle lub sołectwo z terenu Gminy Brzesko
Radnym – należy przez to rozumieć radnego Rady Miejskiej w Brzesku
Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku
Urzędzie Miejskim lub Urzędzie – należy przez to rozumieć urząd Miejski w Brzesku
§ 3
Mieszkańcy Gminy Brzesko tworzą wspólnotę samorządową.
§ 4
Gmina Brzesko obejmuje terytorium Miasta Brzeska i sołectw: Bucze, Jadowniki, Jasień, Mokrzyska, Okocim, Poręba Spytkowska, Sterkowiec, Szczepanów i Wokowice – o łącznej powierzchni 103 km2.
Miasto Brzesko podzielone jest na osiedla: Brzezowieckie, Jagiełły, Kościuszki, Okocimskie, Słotwina, Stare Miasto, Zielonka.
Granice Gminy oraz granice sołectw i osiedli określone są na mapach stanowiących załączniki Nr 1 i Nr 2 do niniejszego Statutu.
§ 5
Organami Gminy są:
Rada Miejska,
Burmistrz.
Siedzibą organów Gminy jest Miasto Brzesko.
§ 6
Gmina Brzesko posiada herb i flagę.
§ 7
Herbem Gminy jest herb miasta Brzeska. Jest nim srebrny gryf w czerwonym polu. Pole otoczone jest ornamentem w kolorze złotym i brązowym zwieńczonym złotą koroną z kamieniami koloru czerwonego i złotego. Całość znajduje się na granatowym tle. Wzór herbu stanowi załącznik Nr 3 do Statutu.
Flaga Gminy ma kształt prostokąta w kolorach poczynając od góry: biało-czerwono - granatowym o stosunku długości do szerokości 8:3. Wzór flagi stanowi załącznik Nr 4 do Statutu.
Herb i flaga Gminy podlegają ochronie prawnej. Ich używanie przez inne podmioty określa odrębna uchwała Rady Miejskiej.
§ 8
W skład Rady Miejskiej wchodzi 21 radnych.
§ 9
Rada działa na sesjach, jak również poprzez swoje komisje oraz burmistrza wykonującego jej uchwały.
Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 10
Do wewnętrznych organów Rady należą:
przewodniczący,
dwóch wiceprzewodniczących,
komisja rewizyjna,
komisje stałe,
doraźne komisje powołane do określonych zadań
§ 11
Rada Miejska działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.
W razie potrzeby Rada Miejska może dokonać zmian i uzupełnień w planie pracy.
§ 12
Sesje rady są jawne.
Informację o terminie sesji oraz porządku obrad podaje się do wiadomości publicznej na 5 dni przed terminem sesji, poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Brzesku.
Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wstępu na sesję rady i zajmowania na sali obrad miejsc wyznaczonych dla publiczności.
§ 13
Zasady i tryb działania rady określa Regulamin Rady Miejskiej stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego statutu.
§ 14
Przewodniczący Rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.
§ 15
Wyboru przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących dokonuje rada nowej kadencji na pierwszej sesji, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
W przypadku odwołania lub rezygnacji z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 16
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, w szczególności:
zwołuje sesje rady,
przewodniczy obradom,
reprezentuje radę na zewnątrz,
czuwa nad przestrzeganiem w toku obrad Regulaminu Rady oraz powagi i porządku na sali obrad,
kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń rady,
zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
podpisuje uchwały rady,
zapewnia realizację uprawnień rady, jej komisji i radnych, a w szczególności czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
określa zakres obowiązków wiceprzewodniczących rady.
§ 17
Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady koordynują z ramienia rady prace komisji rady.
Podziału zadań w zakresie o jakim mowa w ust. 1 dokonuje przewodniczący rady.
§ 18
Obsługę rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Miejskiego.
§ 19
Rada Miejska kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik Nr 6 do niniejszego Statutu.
§ 20
Rada Miejska w drodze odrębnej uchwały, powołuje ze swego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
Komisje podlegają Radzie Miejskiej w całym zakresie swej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez Radę Miejską.
Radny może być członkiem nie więcej niż trzech komisji stałych, a przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku komisji doraźnych.
Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.
§ 21
Posiedzenia komisji są jawne.
Informacja o terminach i porządku obrad komisji jest dostępna w Biurze Rady Miejskiej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu przynajmniej na trzy dni przed terminem posiedzenia komisji.
Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wstępu na posiedzenia komisji.
§ 22
Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej,
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał rady,
opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, Burmistrza lub inne komisje,
przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców gminy dotyczących działalności rady i burmistrza,
§ 23
Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
Komisja jest obowiązana przedstawić Radzie Miejskiej sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej dwa razy w roku oraz w każdym czasie na żądanie rady.
§ 24
Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
Przewodniczący komisji zaprasza na posiedzenie komisji inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
§ 25
Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
ustala terminy i porządek posiedzeń,
zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
zwołuje posiedzenia komisji,
kieruje obradami komisji.
Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.
W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący, powoływany i odwoływany przez komisję spośród jej członków.
§ 26
Komisja przyjmuje wnioski i opinie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.
Wnioski odrzucone przez komisje umieszcza się na żądanie wnioskodawcy w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał rady.
Sprawozdanie z działalności komisji przedstawia na sesji Rady Miejskiej przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny – sprawozdawca.
§ 27
Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada Miejska w uchwale o powołaniu komisji.
Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem ust. 1.
§ 28
Przewodniczący rady w zależności od potrzeb może zwoływać wiceprzewodniczących rady, przewodniczących komisji stałych i doraźnych dla przedyskutowania zagadnień istotnych dla funkcjonowania rady i jej organów.
§ 29
Radni mogą tworzyć kluby radnych.
Klub może utworzyć co najmniej 5 radnych.
Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
§ 30
Utworzenie klubu radnych należy zgłosić na piśmie Przewodniczącemu Rady Miejskiej w ciągu 5 dni od zebrania założycielskiego.
Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
nazwę klubu,
listę członków,
imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.
§ 31
Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu Gminy.
Działalność klubu nie może być sprzeczna ze Statutem Gminy.
Przewodniczący klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady Miejskiej.
§ 32
Kluby radnych mogą występować do Burmistrza o nieodpłatne udostępnienie im pomieszczeń w celu odbywania swoich spotkań.
§ 33
Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.
Burmistrz w drodze zarządzenia może powołać swoich zastępców w liczbie nie więcej niż dwóch.
§ 34
Burmistrz i zastępcy burmistrza pełnią funkcje za wynagrodzeniem otrzymywanym z budżetu Gminy.
§ 35
Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcom burmistrza lub sekretarzowi gminy.
Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
§ 36
Burmistrz składa Radzie Miejskiej na każdej sesji sprawozdanie ze swojej działalności za okres od poprzedniej sesji.
§ 37
Działalność organów gminy jest jawna i przejawia się w szczególności w prawie dostępu obywateli do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej oraz uchwał i zarządzeń organów gminy, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z przepisów szczególnych.
§ 38
Dokumenty, o których mowa w § 37, udostępniane są nieodpłatnie według następujących zasad:
uchwały Rady Miejskiej oraz protokoły z sesji Rady Miejskiej i posiedzeń komisji– w Biurze Obsługi Rady w godzinach pracy urzędu,
inne dokumenty – w terminie uzgodnionym z sekretarzem gminy.
Uchwały, zarządzenie i protokoły z posiedzeń organów gminy podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 39
Udostępnianie dokumentów następuje na wniosek osoby zainteresowanej, która może dokonywać przeglądu akt oraz sporządzać z nich notatki i odpisy.
Osoba, o której mowa w ust. 1, może również wnioskować o wydanie jej uwierzytelnionego odpisu dokumentów. Uwierzytelnienia dokonuje sekretarz gminy lub pracownik Biura Rady Miejskiej.
Od uwierzytelnienia odpisów pobiera się opłatę skarbową zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 poz. 960 z późn. zm.).
Wydawanie kopii dokumentów jest odpłatne i odbywa się wg zasad i stawek określonych przez Radę Miejską w drodze odrębnej uchwały.
§ 40
Udostępnianie dokumentów następuje na warunkach umożliwiających obywatelowi swobodne zapoznanie się z ich treścią, w szczególności przez udostępnienie biurka i krzesła.
§ 41
Udostępnianie dokumentów następuje przy stałej obecności pracownika, który obowiązany jest czuwać, aby udostępniane dokumenty pozostały w stanie nienaruszonym.
§ 42
Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa i osiedla.
§ 43
Jednostki pomocnicze tworzy, łączy i dzieli rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, kierując się uwarunkowaniami przestrzennymi oraz biorąc pod uwagę istniejące więzi społeczne mieszkańców danego obszaru Gminy.
Uchwała Rady, o której mowa w ust. 1, powinna wskazywać: nazwę i granice jednostki pomocniczej.
§ 44
Konsultacje z mieszkańcami przeprowadza się na zebraniach oraz poprzez umożliwienie składania wniosków i postulatów, jak również uwag do konsultowanych projektów.
§ 45
Przewodniczący zarządów osiedli i sołtysi uczestniczą w posiedzeniach Rady Miejskiej bez prawa głosowania.
Przewodniczący zarządów osiedli i sołtysi mają prawo składania zapytań i wniosków w trakcie sesji.
Za udział w posiedzeniu przysługuje osobom o których mowa w ust.1 dieta określona uchwałą Rady Miejskiej.
Przewodniczący jednostki pomocniczej organizuje współdziałanie jej organów z komisjami Rady Miejskiej i radnymi z terenu danego okręgu wyborczego oraz Burmistrzem.
§ 46
Jednostki pomocnicze nie posiadają własnych budżetów i nie prowadzą samodzielnej gospodarki - ich ustrój, zakres działania, sposób korzystania z mienia gminnego określają odrębne statuty uchwalone przez Radę Miejską, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
Rada Miejska może wyodrębnić w budżecie Gminy środki finansowe przeznaczone do dyspozycji jednostek pomocniczych w wysokości proporcjonalnej do ilości mieszkańców w tym również pochodzących z dochodów należących do ich mienia gminnego.
Burmistrz w ramach budżetu uchwalonego przez radę, winien zapewnić niezbędne środki dla prawidłowego funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy, a w razie konieczności wskazać lokal dla potrzeb ich działania.
§ 47
Kadencja organów wykonawczych jednostek pomocniczych trwa 4 lata i jest zgodna z kadencją Rady Miejskiej.
Wybory do władz organów jednostek pomocniczych zarządza Rada Miejska w ciągu 90 dni po upływie kadencji.
§ 48
W celu wykonywania zadań Gminy tworzy się gminne jednostki organizacyjne.
Do jednostek, o których mowa w ust.1 należą w szczególności:
sześcioletnie szkoły podstawowe,
trzyletnie gimnazja,
przedszkola publiczne,
jednostki pomocy społecznej,
instytucje kultury i biblioteki,
zakłady budżetowe.
Jednostki organizacyjne gminy tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska.
Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy określają ich statuty i regulaminy organizacyjne nadane w drodze zarządzenia burmistrza, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
Burmistrz prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych gminy. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w Urzędzie Miejskim w Brzesku.
§ 49
W sprawach o istotnym znaczeniu dla rozwoju Gminy, rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji społecznych.
Konsultacja społeczna polega na przedstawieniu alternatywnie sformułowanych projektów rozstrzygnięć do wyrażenia poglądu organom osiedli i sołectw, organizacjom politycznym, związkowym i stowarzyszeniom i analizie wyrażonych stanowisk.
O wynikach konsultacji należy poinformować mieszkańców poprzez obwieszczenie na tablicach ogłoszeń Urzędu i jednostek pomocniczych gminy oraz ogłoszenie w prasie lokalnej.
Wynik konsultacji nie jest dla rady wiążący.
§ 50
Zmian statutu oraz jego załączników dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 51
Statut podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa.