STATUT GMINY


Rozdział I

PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Statut określa:

  1. ustrój Gminy Brzesko

  2. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy Brzesko

  3. zasady tworzenia klubów radnych Gminy Brzesko

  4. zasady dostępu do dokumentów organów gminy i komisji Rady Miejskiej oraz korzystania z nich

  5. zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych, zasady uczestnictwa przewodniczącego organu wykonawczego jednostek pomocniczych w pracach Rady Miejskiej w Brzesku, uprawnienia jednostek pomocniczych do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy Brzesko

§ 2

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

  1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Brzesko

  2. Radzie Miejskiej lub Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Brzesku

  3. Burmistrzu – należy przez to rozumieć burmistrza Brzeska

  4. Komisji – należy przez to rozumieć stałą lub doraźną komisję Rady Miejskiej w Brzesku

  5. Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć komisję rewizyjną Rady Miejskiej w Brzesku

  6. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Brzesko

  7. Jednostce pomocniczej – należy przez to rozumieć osiedle lub sołectwo z terenu Gminy Brzesko

  8. Radnym – należy przez to rozumieć radnego Rady Miejskiej w Brzesku

  9. Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku

  10. Urzędzie Miejskim lub Urzędzie – należy przez to rozumieć urząd Miejski w Brzesku


Rozdział II

Gmina

§ 3

Mieszkańcy Gminy Brzesko tworzą wspólnotę samorządową.

§ 4

  1. Gmina Brzesko obejmuje terytorium Miasta Brzeska i sołectw: Bucze, Jadowniki, Jasień, Mokrzyska, Okocim, Poręba Spytkowska, Sterkowiec, Szczepanów i Wokowice – o łącznej powierzchni 103 km2.

  2. Miasto Brzesko podzielone jest na osiedla: Brzezowieckie, Jagiełły, Kościuszki, Okocimskie, Słotwina, Stare Miasto, Zielonka.

  3. Granice Gminy oraz granice sołectw i osiedli określone są na mapach stanowiących załączniki Nr 1 i Nr 2 do niniejszego Statutu.

§ 5

  1. Organami Gminy są:

    1. Rada Miejska,

    2. Burmistrz.

  2. Siedzibą organów Gminy jest Miasto Brzesko.

§ 6

Gmina Brzesko posiada herb i flagę.

§ 7

  1. Herbem Gminy jest herb miasta Brzeska. Jest nim srebrny gryf w czerwonym polu. Pole otoczone jest ornamentem w kolorze złotym i brązowym zwieńczonym złotą koroną z kamieniami koloru czerwonego i złotego. Całość znajduje się na granatowym tle. Wzór herbu stanowi załącznik Nr 3 do Statutu.

  2. Flaga Gminy ma kształt prostokąta w kolorach poczynając od góry: biało-czerwono - granatowym o stosunku długości do szerokości 8:3. Wzór flagi stanowi załącznik Nr 4 do Statutu.

  3. Herb i flaga Gminy podlegają ochronie prawnej. Ich używanie przez inne podmioty określa odrębna uchwała Rady Miejskiej.


Rozdział III

Organizacja wewnętrzna Rady Miejskiej

§ 8

W skład Rady Miejskiej wchodzi 21 radnych.

§ 9

  1. Rada działa na sesjach, jak również poprzez swoje komisje oraz burmistrza wykonującego jej uchwały.

  2. Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 10

Do wewnętrznych organów Rady należą:

  1. przewodniczący,

  2. dwóch wiceprzewodniczących,

  3. komisja rewizyjna,

  4. komisje stałe,

  5. doraźne komisje powołane do określonych zadań

§ 11

  1. Rada Miejska działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.

  2. W razie potrzeby Rada Miejska może dokonać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 12

  1. Sesje rady są jawne.

  2. Informację o terminie sesji oraz porządku obrad podaje się do wiadomości publicznej na 5 dni przed terminem sesji, poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Brzesku.

  3. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wstępu na sesję rady i zajmowania na sali obrad miejsc wyznaczonych dla publiczności.

§ 13

Zasady i tryb działania rady określa Regulamin Rady Miejskiej stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego statutu.

§ 14

Przewodniczący Rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.

§ 15

    1. Wyboru przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących dokonuje rada nowej kadencji na pierwszej sesji, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

    2. W przypadku odwołania lub rezygnacji z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 16

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący, w szczególności:

    1. zwołuje sesje rady,

    2. przewodniczy obradom,

    3. reprezentuje radę na zewnątrz,

    4. czuwa nad przestrzeganiem w toku obrad Regulaminu Rady oraz powagi i porządku na sali obrad,

    5. kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń rady,

    6. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

    7. podpisuje uchwały rady,

    8. zapewnia realizację uprawnień rady, jej komisji i radnych, a w szczególności czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

    9. określa zakres obowiązków wiceprzewodniczących rady.

§ 17

  1. Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady koordynują z ramienia rady prace komisji rady.

  2. Podziału zadań w zakresie o jakim mowa w ust. 1 dokonuje przewodniczący rady.

§ 18

Obsługę rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Miejskiego.


Rozdział IV

Zasady i tryb działania komisji

§ 19

  1. Rada Miejska kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

  2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik Nr 6 do niniejszego Statutu.

§ 20

  1. Rada Miejska w drodze odrębnej uchwały, powołuje ze swego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

  2. Komisje podlegają Radzie Miejskiej w całym zakresie swej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.

  3. Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez Radę Miejską.

  4. Radny może być członkiem nie więcej niż trzech komisji stałych, a przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.

  5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku komisji doraźnych.

  6. Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.

§ 21

  1. Posiedzenia komisji są jawne.

  2. Informacja o terminach i porządku obrad komisji jest dostępna w Biurze Rady Miejskiej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu przynajmniej na trzy dni przed terminem posiedzenia komisji.

  3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wstępu na posiedzenia komisji.

§ 22

Do zadań komisji stałych należy w szczególności:

    1. opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej,

    2. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

    3. sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał rady,

    4. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, Burmistrza lub inne komisje,

    5. przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców gminy dotyczących działalności rady i burmistrza,

§ 23

  1. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.

  2. Komisja jest obowiązana przedstawić Radzie Miejskiej sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej dwa razy w roku oraz w każdym czasie na żądanie rady.

§ 24

  1. Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.

  2. Przewodniczący komisji zaprasza na posiedzenie komisji inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 25

  1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

    1. ustala terminy i porządek posiedzeń,

    2. zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,

    3. zwołuje posiedzenia komisji,

    4. kieruje obradami komisji.

  2. Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.

  3. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący, powoływany i odwoływany przez komisję spośród jej członków.

§ 26

  1. Komisja przyjmuje wnioski i opinie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.

  2. Wnioski odrzucone przez komisje umieszcza się na żądanie wnioskodawcy w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał rady.

  3. Sprawozdanie z działalności komisji przedstawia na sesji Rady Miejskiej przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny – sprawozdawca.

§ 27

  1. Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada Miejska w uchwale o powołaniu komisji.

  2. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem ust. 1.

§ 28

Przewodniczący rady w zależności od potrzeb może zwoływać wiceprzewodniczących rady, przewodniczących komisji stałych i doraźnych dla przedyskutowania zagadnień istotnych dla funkcjonowania rady i jej organów.


Rozdział V

Zasady tworzenia klubów radnych

§ 29

  1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

  2. Klub może utworzyć co najmniej 5 radnych.

  3. Przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.

§ 30

  1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić na piśmie Przewodniczącemu Rady Miejskiej w ciągu 5 dni od zebrania założycielskiego.

  2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

    1. nazwę klubu,

    2. listę członków,

    3. imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

  1. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.

§ 31

  1. Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu Gminy.

  2. Działalność klubu nie może być sprzeczna ze Statutem Gminy.

  3. Przewodniczący klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady Miejskiej.

§ 32

Kluby radnych mogą występować do Burmistrza o nieodpłatne udostępnienie im pomieszczeń w celu odbywania swoich spotkań.


Rozdział VI

Burmistrz

§ 33

  1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.

  2. Burmistrz w drodze zarządzenia może powołać swoich zastępców w liczbie nie więcej niż dwóch.

§ 34

Burmistrz i zastępcy burmistrza pełnią funkcje za wynagrodzeniem otrzymywanym z budżetu Gminy.

§ 35

  1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

  2. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcom burmistrza lub sekretarzowi gminy.

  3. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

§ 36

Burmistrz składa Radzie Miejskiej na każdej sesji sprawozdanie ze swojej działalności za okres od poprzedniej sesji.


Rozdział VII

Zasady dostępu do dokumentów organów gminy i komisji Rady Miejskiej oraz korzystania z nich

§ 37

Działalność organów gminy jest jawna i przejawia się w szczególności w prawie dostępu obywateli do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej oraz uchwał i zarządzeń organów gminy, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z przepisów szczególnych.

§ 38

  1. Dokumenty, o których mowa w § 37, udostępniane są nieodpłatnie według następujących zasad:

  1. uchwały Rady Miejskiej oraz protokoły z sesji Rady Miejskiej i posiedzeń komisji– w Biurze Obsługi Rady w godzinach pracy urzędu,

  2. inne dokumenty – w terminie uzgodnionym z sekretarzem gminy.

  1. Uchwały, zarządzenie i protokoły z posiedzeń organów gminy podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 39

    1. Udostępnianie dokumentów następuje na wniosek osoby zainteresowanej, która może dokonywać przeglądu akt oraz sporządzać z nich notatki i odpisy.

    2. Osoba, o której mowa w ust. 1, może również wnioskować o wydanie jej uwierzytelnionego odpisu dokumentów. Uwierzytelnienia dokonuje sekretarz gminy lub pracownik Biura Rady Miejskiej.

    3. Od uwierzytelnienia odpisów pobiera się opłatę skarbową zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 poz. 960 z późn. zm.).

    4. Wydawanie kopii dokumentów jest odpłatne i odbywa się wg zasad i stawek określonych przez Radę Miejską w drodze odrębnej uchwały.

§ 40

Udostępnianie dokumentów następuje na warunkach umożliwiających obywatelowi swobodne zapoznanie się z ich treścią, w szczególności przez udostępnienie biurka i krzesła.

§ 41

Udostępnianie dokumentów następuje przy stałej obecności pracownika, który obowiązany jest czuwać, aby udostępniane dokumenty pozostały w stanie nienaruszonym.


Rozdział VIII

Jednostki pomocnicze gminy

§ 42

Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa i osiedla.

§ 43

  1. Jednostki pomocnicze tworzy, łączy i dzieli rada w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, kierując się uwarunkowaniami przestrzennymi oraz biorąc pod uwagę istniejące więzi społeczne mieszkańców danego obszaru Gminy.

  2. Uchwała Rady, o której mowa w ust. 1, powinna wskazywać: nazwę i granice jednostki pomocniczej.

§ 44

Konsultacje z mieszkańcami przeprowadza się na zebraniach oraz poprzez umożliwienie składania wniosków i postulatów, jak również uwag do konsultowanych projektów.

§ 45

  1. Przewodniczący zarządów osiedli i sołtysi uczestniczą w posiedzeniach Rady Miejskiej bez prawa głosowania.

  2. Przewodniczący zarządów osiedli i sołtysi mają prawo składania zapytań i wniosków w trakcie sesji.

  3. Za udział w posiedzeniu przysługuje osobom o których mowa w ust.1 dieta określona uchwałą Rady Miejskiej.

  4. Przewodniczący jednostki pomocniczej organizuje współdziałanie jej organów z komisjami Rady Miejskiej i radnymi z terenu danego okręgu wyborczego oraz Burmistrzem.

§ 46

  1. Jednostki pomocnicze nie posiadają własnych budżetów i nie prowadzą samodzielnej gospodarki - ich ustrój, zakres działania, sposób korzystania z mienia gminnego określają odrębne statuty uchwalone przez Radę Miejską, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

  2. Rada Miejska może wyodrębnić w budżecie Gminy środki finansowe przeznaczone do dyspozycji jednostek pomocniczych w wysokości proporcjonalnej do ilości mieszkańców w tym również pochodzących z dochodów należących do ich mienia gminnego.

  3. Burmistrz w ramach budżetu uchwalonego przez radę, winien zapewnić niezbędne środki dla prawidłowego funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy, a w razie konieczności wskazać lokal dla potrzeb ich działania.

§ 47

  1. Kadencja organów wykonawczych jednostek pomocniczych trwa 4 lata i jest zgodna z kadencją Rady Miejskiej.

  2. Wybory do władz organów jednostek pomocniczych zarządza Rada Miejska w ciągu 90 dni po upływie kadencji.


Rozdział IX

Jednostki organizacyjne gminy

§ 48

  1. W celu wykonywania zadań Gminy tworzy się gminne jednostki organizacyjne.

  2. Do jednostek, o których mowa w ust.1 należą w szczególności:

    1. sześcioletnie szkoły podstawowe,

    2. trzyletnie gimnazja,

    3. przedszkola publiczne,

    4. jednostki pomocy społecznej,

    5. instytucje kultury i biblioteki,

    6. zakłady budżetowe.

  3. Jednostki organizacyjne gminy tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska.

  4. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy określają ich statuty i regulaminy organizacyjne nadane w drodze zarządzenia burmistrza, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.

  5. Burmistrz prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych gminy. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w Urzędzie Miejskim w Brzesku.


Rozdział X

Konsultacje społeczne

§ 49

  1. W sprawach o istotnym znaczeniu dla rozwoju Gminy, rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu konsultacji społecznych.

  2. Konsultacja społeczna polega na przedstawieniu alternatywnie sformułowanych projektów rozstrzygnięć do wyrażenia poglądu organom osiedli i sołectw, organizacjom politycznym, związkowym i stowarzyszeniom i analizie wyrażonych stanowisk.

  3. O wynikach konsultacji należy poinformować mieszkańców poprzez obwieszczenie na tablicach ogłoszeń Urzędu i jednostek pomocniczych gminy oraz ogłoszenie w prasie lokalnej.

  4. Wynik konsultacji nie jest dla rady wiążący.


Rozdział XI

Przepisy końcowe

§ 50

Zmian statutu oraz jego załączników dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 51

Statut podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa.