REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU


I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin określa wewnętrzną organizację i tryb działania Rady Miejskiej w Brzesku.


II. SESJE RADY MIEJSKIEJ

§ 2

  1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

  2. Oprócz uchwał rada może podejmować:

    1. postanowienia proceduralne,

    2. deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

    3. oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

    4. apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

    5. opinie – zawierające oświadczenia wiedzy lub oceny.

  3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii nie ma zastosowania przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.


§ 3

  1. Sesje rady mogą się odbywać jako zwyczajne, nadzwyczajne i uroczyste oraz składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

  2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane rocznym planem pracy zwoływane nie rzadziej niż raz na kwartał.

  3. Zwyczajna jest także sesja nie przewidziana w planie, jednakże zwołana przez przewodniczącego rady w trybie przygotowania i powiadomienia radnych jak w § 6 ust. 4 niniejszego regulaminu.

  4. Nadzwyczajna jest sesja zwołana przez przewodniczącego rady na wniosek burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.


§ 4

  1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

  2. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

  3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

  4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 5

  1. Rada uchwala ramowy program działania na okres kadencji, określając w nim główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań Gminy.

  2. Na ostatniej sesji w roku, rada uchwala ramowy plan pracy na rok następny – obejmujący zakładaną liczbę sesji i ich główne tematy oraz związane z tym zasadnicze zadania komisji.

  3. Ramowy program działania i roczny plan pracy rada może zmienić i uzupełnić w każdym czasie.


III. PRZYGOTOWANIE SESJI

§ 6

  1. Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady, ustalając porządek obrad, miejsce, datę i godzinę rozpoczęcia sesji.

  2. W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący.

  3. W razie niemożności wyznaczenia wiceprzewodniczącego, sesję organizuje i prowadzi jej obrady wiceprzewodniczący, pierwszy w kolejności alfabetycznej.

  4. O zwołaniu sesji przewodniczący zawiadamia pisemnie członków rady, burmistrza i jego zastępców, sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych, co najmniej 5 dni przed ustalonym terminem posiedzenia.

  5. Zawiadomienie powinno zawierać informacje określone w ust.1.

  6. Zawiadomienie o zwołaniu sesji nadzwyczajnej należy doręczyć nie później niż na 2 dni przed terminem jej odbycia.

  7. W razie podjęcia decyzji na sesji o odbyciu kolejnego posiedzenia rady, przewodniczący ogłasza ją w formie ustnej – w tym przypadku nie obowiązują zapisy ust.4 i 8.

  8. Osobom wymienionym w ust. 4 doręcza się materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał na 5 dni przed rozpoczęciem sesji, z wyjątkiem sytuacji określonej ust. 6.

  9. W razie naruszenia terminów określonych w ust. 4 i 6 rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczeniu nowego terminu jej odbycia, wniosek w tej sprawie radni mogą zgłosić tylko do czasu zatwierdzenia porządku obrad.

  10. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.


§ 7

  1. Przed sesją przewodniczący rady, po zasięgnięciu opinii burmistrza, ustala listę osób zaproszonych na sesję

  2. W sesjach rady uczestniczą zastępcy burmistrza, sekretarz i skarbnik gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy oraz przewodniczący jednostek pomocniczych gminy.

  3. W obradach sesji uczestniczą także pracownicy Urzędu Miejskiego wyznaczeni przez burmistrza do referowania określonej sprawy i udzielania wyjaśnień.


§ 8

Burmistrz obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.


IV. TOK OBRADOWANIA

§ 9

  1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

  2. Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże rada nie może wówczas podejmować uchwał.


§ 10

    1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.

    2. W razie nieobecności przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący rady, upoważniony przez przewodniczącego.

    3. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i porządkiem obrad – jego decyzje w tym zakresie są ostateczne.


§ 11

  1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły: „Otwieram ..... (podaje numer) sesję Rady Miejskiej w Brzesku”.

  2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.


§ 12

    1. Po stwierdzeniu prawomocności sesji przewodniczący przedstawia porządek obrad.

    2. Porządek obrad sesji zwyczajnej powinien zawierać w szczególności:

      1. uchwalenie porządku obrad,

      2. przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

      3. interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na nie,

      4. zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na nie,

      5. sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych i doraźnych,

      6. sprawozdanie burmistrza o jego pracach w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał rady,

      7. podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

      8. wolne wnioski i zapytania.

  1. Rada Miejska może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady na wniosek zgłoszony przez:

    1. Burmistrza,

    2. radnego,

    3. klub radnych,

    4. komisje rady.


§ 13

  1. Rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

  2. Przewodniczący rady zapewnia wyłożenie protokołu w ciągu 7 dni po zakończeniu sesji w Biurze Rady i podczas następnych obrad rady.


§ 14

  1. Przewodniczący rady prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

  2. Przedmiotem wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad.

  3. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

  4. Radny nie może zabierać głosu bez udzielenia mu głosu przez przewodniczącego rady.

  5. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

  6. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.


§ 15

    1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

    2. Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.

    3. Przewodniczący rady nie może odmówić klubowi radnych zaprezentowania własnego stanowiska przez przedstawiciela klubu.

    4. Przewodniczący rady może zwrócić uwagę radnemu, który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

    5. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

    6. Postanowienia ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

    7. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.


§ 16

Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.


§ 17

  1. Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

    1. stwierdzenia quorum,

    2. zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

    3. ograniczenia czasu wystąpień mówców,

    4. zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

    5. zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

    6. zarządzenia przerwy,

    7. odesłania projektu uchwały do komisji,

    8. przeliczenia głosów,

    9. przestrzegania regulaminu obrad.

  2. Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.


§ 18

  1. Sprawy osobowe rada powinna rozpatrywać w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

  2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji oraz gdy wyraził pisemną zgodę na rozpatrywanie sprawy w czasie jego nieobecności.


§ 19

  1. Przewodniczący zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, przewodniczący powinien zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji, Klubowi Radnych lub Burmistrzowi zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków, albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały, lub w innym dokumencie.

  2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.

  3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący rady może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.


§ 20

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę: ”Zamykam ..... (podaje numer) sesję Rady Miejskiej w Brzesku.

  2. Czas od otwarcia do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

  3. Postanowienia ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.


§ 21

  1. Pracownik Biura Rady sporządza z każdej sesji protokół.

  2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, która przechowuje się do czasu podjęcia uchwały o jakiej mowa § 13 ust. 1


§ 22

  1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

  2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

    1. numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

    2. stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

    3. imiona i nazwiska nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

    4. odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

    5. ustalony porządek obrad,

    6. teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

    7. przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

    8. podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

  1. Do protokołu dołącza się:

    1. listę obecności radnych,

    2. stenogram z przebiegu obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, jak również wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

    3. listę zaproszonych gości,

    4. teksty uchwał przyjętych przez radę,

    5. protokoły głosowań tajnych,

    6. zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych,

    7. usprawiedliwienia osób nieobecnych,

    8. oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.

  2. Protokół z sesji Rady Miejskiej wykłada się do publicznego wglądu na 7 dni przed terminem kolejnej sesji.

  3. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej jest przyjmowany na następnej sesji.

  4. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu.


V. UCHWAŁY


§ 23

  1. Uchwały, o jakich mowa w § 2 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 2 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.

  2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.


§ 24

Projekty uchwał mogą zgłaszać:

  1. burmistrz,

  2. przewodniczący rady,

  3. komisja rady,

  4. klub radnych,

  5. grupa co najmniej 5 radnych,

  6. zarządy osiedli i sołtysi w uzgodnieniu z radą sołecką.


§ 25

Projekt uchwały powinien zawierać :

  1. tytuł uchwały,

  2. kompetencyjną i merytoryczną podstawę prawną do jej wydania,

  3. regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

  4. określenie podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

  5. ustalenie terminu wejścia w życie uchwały,

  6. sposób podania do wiadomości publicznej,

  7. podpis projektodawcy,

  8. podpis radcy prawnego lub opinię prawną wyjaśniającą stanowisko radcy prawnego,

  9. uzasadnienie wraz z informacją o ewentualnych skutkach prawnych, finansowych, społecznych i organizacyjnych jej realizacji.


§ 26

  1. Projekt uchwały składa się w Biurze Rady Miejskiej.

  2. Projekt złożony przez projektodawców wymienionych w § 24 pkt 2 - 6 niniejszego Regulaminu, wymagający opracowania pod względem formalno - prawnym Biuro Rady niezwłocznie przekazuje burmistrzowi do opracowania w zakresie, o którym mowa w § 25 pkt 2 i 4 niniejszego Regulaminu oraz zaopiniowania w terminie 14 dni.

  3. Projekt uchwały spełniający wymogi formalne, o których mowa w § 25 niniejszego Regulaminu, Przewodniczący Rady kieruje w ciągu 7 dni do komisji merytorycznych rady i klubów radnych w celu zaopiniowania.

  4. Niedostarczenie przewodniczącemu rady opinii o projekcie uchwały w terminie 21 dni od daty skierowania jej do komisji lub klubu oznacza, iż komisja lub klub odstąpiły od opiniowania projektu.

  5. Przewodniczący rady kieruje projekt uchwały na sesję nie później niż 45 dni, od daty zarejestrowania w Biurze Rady Miejskiej projektu uchwały spełniającego wymogi formalne, o których mowa w § 25 niniejszego Regulaminu.

  6. Projekt uchwały spełniający wymogi formalne może być w nagłych wypadkach przedłożony przez projektodawcę na sesji z pominięciem trybu opisanego w ust. 1 - 5. Rada decyduje w głosowaniu o jego rozpatrzeniu bądź odesłaniu do zaopiniowania przez komisje rady.


§ 27

  1. W przypadku wprowadzenia przez projektodawcę autopoprawek do projektu uchwały przed sesją, na której ma być on rozpatrywany, oznacza się go jako "wersję " i składa w Biurze Rady Miejskiej.

  2. Wszystkie wersje projektu uchwały spełniające wymogi formalne, po zarejestrowaniu przez Biuro Rady, przewodniczący rady kieruje w ciągu 3 dni do komisji merytorycznych rady i klubów radnych, a na sesję nie później niż 45 dni od daty zarejestrowania w Biurze Rady Miejskiej wersji projektu uchwały w przedmiotowej sprawie spełniającego wymogi formalne, o których mowa w § 25 niniejszego Regulaminu.


§ 28

Projektodawca może wycofać projekt uchwały do momentu zarządzenia przez przewodniczącego obrad głosowania nad nim.


§ 29

    1. Uchwały rady podpisuje przewodniczący rady.

    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.


§ 30

Burmistrzewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.


VI. PROCEDURA GŁOSOWANIA

§ 31

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.


§ 32

  1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.

  2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, a obliczają oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się” rachmistrzowie wyznaczeni przez przewodniczącego obrad.

  3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady.

  4. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole z sesji.


§ 33

  1. Głosowanie tajne obowiązuje w przypadkach określonych w ustawie.

  2. Przewodniczący obrad przeprowadza wybór komisji skrutacyjnej w liczbie 3 osób na czas trwania posiedzenia, która przeprowadza głosowanie. Komisja wybiera przewodniczącego spośród swoich członków.

  3. Przewodniczący rady zapewnia radnym warunki niezbędne do oddania głosu w sposób tajny.

  4. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

  5. Głosowanie tajne przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią rady. Karty wydaje radnym komisja skrutacyjna odnotowując ten fakt na liście obecności.

  6. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

  7. Na kartach do głosowania tajnego umieszcza się krótkie, precyzyjnie sformułowane pytanie dotyczące poddawanej głosowaniu treści projektu uchwały (stanowiska, wniosku) oraz słowa "za", "przeciw", "wstrzymuję się". Radny oddaje głos wpisując znak "X" przy wybranej odpowiedzi. Wpisanie więcej niż jednego znaku "X" lub brak znaku "X" unieważniają głos.

  8. W przypadku głosowania tajnego nad wyborem osób na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym pod pytaniem :" Czy jesteś za wyborem do/na..." nazwiska i imiona zgłoszonych kandydatów. Radny oddaje głos przez postawienie znaku "X" przy wybranych nazwiskach. Postawienie znaku "X" przy większej liczbie nazwisk, niż jest miejsc mandatowych, powodują unieważnienie głosu. Brak znaku „X” oznacza wstrzymanie się od głosowania.

  9. W przypadku gdy żaden ze zgłoszonych kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali w stosunku do pozostałych największą ilość głosów.

  10. Odrzucenie jednego zgłoszonego kandydata lub nie rozstrzygnięcie wyboru spośród kandydatów zgłoszonych w powtórnych głosowaniach, wymaga ponownego zgłoszenia kandydata (ów).

  11. Jeżeli liczba zgłoszonych kandydatów jest równa lub mniejsza od liczby miejsc mandatowych, to za zgodą Rady można przeprowadzić głosowanie łączne - " en bloc". Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym pod pytaniem "Czy jesteś za wyborem do/na..." nazwiska i imiona zgłoszonych kandydatów oraz na dole karty słowa "za", "przeciw", "wstrzymuję się". Głosowanie odbywa się jak w ust. 7.

  12. Radni wyczytywani w porządku alfabetycznym przez członka komisji skrutacyjnej wrzucają wypełnione karty do głosowania do urny.

  13. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

  14. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 34

  1. Głosowanie jawne imienne stosuje się przy podejmowaniu przez radę uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza, w przypadkach określonych w art.28 a i 28 b ustawy o samorządzie gminnym.

  2. W głosowaniu imiennym przewodniczący obrad odczytuje z listy obecności nazwiska i imiona radnych, którzy głosują ustnie: „za” lub „przeciw”, lub „wstrzymują się” i potwierdzają swoje głosowanie na kartach z pieczęcią rady oraz imieniem i nazwiskiem składając je do protokołu.


§ 35

  1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

  2. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

  3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.


§ 36

  1. Autopoprawek przyjętych przez projektodawcę na wniosek innych osób uprawnionych do zgłoszenia projektów uchwał, nie głosuje się.

  2. Kolejność głosowania wniosków dotyczących projektu uchwały jest następująca :

    1. głosowanie wniosku o odrzucenie projektu uchwały,

    2. głosowanie wniosku o odesłanie projektu uchwały wraz z wytycznymi do projektodawcy, lub do komisji rady,

    3. głosowanie poprawek, przy czym głosuje się:

      1. w pierwszej kolejności te poprawki, których przyjęcie bądź odrzucenie rozstrzyga o zasadności głosowania innych poprawek, a następnie :

      2. pozostałe poprawki w kolejności od najdalej idących.

  1. W przypadku sformułowania w danej sprawie poprawki jako:

        1. jednej wersji - głosuje się " za", " przeciw", lub " wstrzymuję się",

        2. dwóch, lub więcej wersji alternatywnych do projektu - głosuje się kolejno:

          1. "za" jedną ze wszystkich alternatywnych wersji, lub " wstrzymuję się",

          2. "za" jedną z dwóch wersji, które uzyskały w poprzednim głosowaniu największą liczbę głosów, lub " przeciw", lub "wstrzymuję się"

  2. Po przegłosowaniu poprawek przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie całość projektu uchwały z przyjętymi poprawkami. Ust. 3 stosuje się odpowiednio.

  3. Głosowanie nad całością projektu uchwały może zostać odroczone na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności między poszczególnymi sformułowaniami projektu i czy są one zgodne z przepisami prawa. Głosowanie powinno odbyć się na tym samym posiedzeniu rady, lub ostatecznie na następnej sesji.

  4. Wniosek o odroczenie głosowania może zgłosić burmistrz, komisja rady, klub radnych lub radny. O odroczeniu decyduje rada.

  5. Po głosowaniu radny może zgłosić swoje odrębne zdanie (votum separatum) wobec podjętej uchwały wnosząc je dodatkowo na piśmie do protokołu.


§ 37

  1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał większą ilość głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” lub „przeciw”.

  2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.


§ 38

  1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

  2. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% plus 1 głos ważnie oddany.

  3. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.


VII. INTERPELACJE I ZAPYTANIA

§ 39

  1. Interpelacje i zapytania kierowane są do Burmistrza Brzeska.

  2. Interpelacje składa się w sprawach o istotnym znaczeniu dla Gminy i jej mieszkańców.

  3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

  4. Interpelację składa się wyłącznie w formie pisemnej na ręce przewodniczącego rady; przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi. Radny ma prawo przedstawić zgłaszaną interpelację w czasie sesji.

  5. Odpowiedzi na interpelacje udzielane są w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce przewodniczącego rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udziela burmistrz lub osoby przez niego upoważnione.

  6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do przewodniczącego rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

  7. Przewodniczący rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

  8. Interpelujący może postawić pod głosowanie rady wniosek o odbycie na następnej sesji debaty nad zagadnieniem poruszonym w interpelacji. W przypadku jego przyjęcia przez Radę podmiotem kontrolującym staje się w miejsce interpelującego rada.


§ 40

    1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

    2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub ustnie, w trakcie sesji rady.

    3. Odpowiedzi na zapytanie udziela burmistrz, lub wyznaczona przez niego osoba, albo przewodniczący rady.

    4. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. § 39 ust. 5 stosuje się odpowiednio.

    5. Nad zapytaniem i odpowiedzią rada nie debatuje.


VIII. RADNI

§ 41

  1. Radni wykonują zadania i obowiązki oraz korzystają z uprawnień i ochrony przewidzianej w ustawie o samorządzie gminnym i ustawach szczegółowych.

  2. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane skargi, uwagi i wnioski oraz przedstawia organom gminy do rozpatrzenia.


§ 42

Radny jest zobowiązany brać udział w pracach rady oraz jednostek, bądź instytucji, do których został wybrany lub desygnowany.


§ 43

  1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

  2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne lub ustne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji, lub w Biurze Rady Miejskiej.


§ 44

  1. W przypadku uporczywego uchylania się radnego od wykonywania jego obowiązków, przewodniczący rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.

  2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że okaże się to niemożliwe.


IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 45

  1. Zmian i uzupełnień regulaminu w toku kadencji Rada może dokonywać w trybie przewidzianym dla zmian Statutu.

  2. Przestrzeganie Regulaminu zapewniają Przewodniczący Rady i Przewodniczący Komisji.